Label

enDRo (21)

Senin, 10 Januari 2011

Hati-Hati, Wikipedia Jadi Tempat Propaganda Zionis Israel


wikipedia_iraq
Kelompok propaganda Zionis, CAMERA merekrut sejumlah sukasukarelawan yang akan ditugaskan untuk mengubah atau memutarbelitkan maklumat-maklumat di internet yang dianggap merugikan kepentingan Israel. Dan salah satu sasaran dari kelompok itu adalah laman Wikipedia, sebuah ensiklopedia online yang memberi kebebasan bagi sesiapa sahaja untuk memasukkan data atau input maklumat ke laman tersebut.
"Idea dari Wikipedia adalah, makin banyak sukarelawan yang berkerjasama memasukkan data dan maklumat ke laman itu maka maklumatnya makin tepat, selalu up-to-date dan inklusif dibandingkan ensiklopedia yang dibuat dalam bentuk buku," demikian pernyataan CAMERA.
CAMERA menyebut kelompoknya sebagai sebuah badan di Amerika yang menjadi rujukan laporan-laporan tentang Timur Tengah. Pusat kelompok ini berada di Amerika Utara dan sudah memiliki pasukan yang beranggotakan puluhan Yahudi yang dibayar untuk menjalankan propaganda Israel. Mereka biasanya mengubah isi atau data pelbagai maklumat biasanya yang berkaitan dengan tindakan apartheid rejim Zionis Israel terhadap warga Palestin, tentang Zionisme dan ideologi-ideologi Israel yang diidentikkan dengan ideologi Nazi, keganasan dan kekejaman yang dilakukan Israel di Palestina dan isu-isu yang terkait dengan konflik Israel-Palestin.
Dan baru-baru ini, CAMERA mengedarkan surat edaran yang isinya mengajak siapa saja yang berpotensi untuk menjadi juru propaganda Zionis untuk membantu Israel menginput data dan maklumat yang pro-Israel. Dalam surat edaran tersebut tertulis,"CAMERA mencari 10 sukarelawan untuk membantu menjaga masukan yang terkait dengan Israel di Wikipedia agar tidak 'tercemar' oleh mereka yang anti-Israel dan akan mengedit entri-entri itu. Mereka yang boleh menjadi sukarelawan harus mempunyai asas komputer."
Disebutkan dalam surat edaran itu, bagi mereka yang berminat menjadi sukarelawan boleh menalefon atau hantar email ke CAMERA dan nanti akan dilatih menjadi editor sukarelawan untuk mempropagandakan Israel di Wikipedia.
Selama ini CAMERA aktif melakukan propaganda untuk membiaskan maklumat-maklumat tentang kejahatan perang dan kejahatan kemanusiaan yang dilakukan terhadap rakyat Palestin, terutama di Jalur Gaza. Dalam propagandanya, CAMERA menegaskan mengutip pernyataan dari juru cakap militer Israel dan berusaha mengemukakan argumen bahawa Israel tidak sengaja melakukan pembunuhan terhadap warga tak berdosa Palestin dan tindakan itu dilakukan justeru untuk mengurangkan korban awam. Sebuah argumen yang menyesatkan bagi mereka yang tidak begitu memahami konflik Israel-Palestin.
Orang-orang yang terlibat dalam CAMERA bukan orang sembarangan. Ramai diantaranya para mantan agen intelejen dalam Israel, Shin Beth. Kebelakangan ini, CAMERA sibuk membuat propaganda untuk melawan laporan Richard Goldstone tentang kejahatan perang Israel di Gaza dengan menyebut laporan itu "tidak tepat". (ln/IW)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar